Véleményem szubjektív, jogodban áll nem érteni egyet vele

Oktatásról, életről, utazásról

Oktatásról, életről, utazásról

Levelezőképzések, távoktatások és amit nem mondanak el

2019. október 23. - szubjektiven

Levelezőképzések távoktatások, nem hagyományos képzési módokat módszereit kiknek ajánljuk ?

„A bűvészkedéshez nem kell kézügyesség. Ha van, az jó, mert hamar megtanulsz bizonyos dolgokat. ha nincs, akkor egyszerűen többet, sokat kell gyakorolnod” (Rodolfo, világhírű magyar bűvész).

„ A nyelvtanuláshoz nem kell nyelvérzék, legfeljebb többet kell tanulnod, ha nincs” (Lomb Kató, 15 nyelven beszélt, és 40 évesen tanulta meg az első idegennyelvet)

Levelezőképzések lefordítva a és távoktatások világára, ha van alapod a témában könnyen fejlődsz, ha nincs sokkal többet kell tanulnod. De megtanulható mindenki számára. Mégsem ajánlható jószívvel mindenki számára. A tanulás akkor igazán hatékony és maradandó az ismeret, ha érdekel és élvezed az anyaggal eltöltött időt. Ha a sorokat kötni tudod valós élethelyzetekhez, munkakörülményekhez akkor könnyen elsajátítható, és legfőképpen gyakorlatban alkalmazható tudásra teszel szert.

Alkalmas vagyok önálló tanulásra?

Ezt a kérdést sokan nem gondolják végig. A jó hír viszont az, hogy tudsz változtatni, ha most úgy is érzed nem vagy képes rá. Kétségtelen kell néhány hónap, hogy változtass. De hidd el megéri. A következő kérdéseket tedd fel magadnak és tarts önvizsgálatot.

  1. Szeretek olvasni és egész életembe rendszeresen olvastam?
  2. Könnyen megjegyzek dolgokat, vagy mindent elfelejtek?
  3. Meg tudod fogalmazni, hogy milyen témák érdekelnek és miben szeretnél fejlődni?
  4. Csak a munkád miatt kell tanulni, vagy fejlődni szeretnél, esetleg életmódot akarsz váltani?
  5. Amikor iskolába jártál, állandóan kérdezgetted a tanárt, vagy hamar megértettél mindent?
  6. Szükséged van folyamatos tanári magyarázatra, jelenlétre vagy tudsz tanulni önállóan?

„Akinek ma nincs ideje tanulni a munkájától, az holnap nem tud dolgozni a tudatlanságtól.” (dr. Fejes Miklós egyetemi tanár)

Elfogadják ezt a végzettséget?

Sokan szkeptikusok, leginkább azok, akik nem tanulnak. Ülnek a fotelben és megmagyarázzák, hogy miért nem tanulnak, azután el is hiszik, amit mondanak, gondolnak. Jó esetben van egy szakmájuk, diplomájuk és úgy gondolják érinthetetlenek. Csak kritizálnak minden más tudást, végzettséget. Lobogtatják papírjaikat, felsőbbrendűnek érzik magukat, mert szüleik pénzén tudtak évekig iskolapadban ülni. Míg utána nem néznek tényleges tudásuknak. A világ leggazdagabb embereinek nyolcvan százalékának nincs felsőfokú végzettsége. De ők azok, akik tanultak egész életükben, hogy szert tegyenek a számukra szükséges tudásnak.

Amikor jelentkezel egy munkahelyre, olyan emberekkel fogsz versenyezni az állásért, akiknek ugyanolyan iskolai végzettségük van, mint neked. Tehát az fog dönteni abban, kit vesznek fel, hogy milyen egyéb ismereteid és kompetenciáid vannak. 

Több mint tíz éve, közel 1500 OKJ-s szakma létezett. Egy akkori kormánydöntéssel ebből közel ezret megszűntettek, hogy nincs rájuk szükség. Egy részüket pedig átrakták egyetemi, főiskolai szakokra. Csak a munkáltatókat felejtették el megkérdezni erről. Sok olyan képzés és ismeret van, ami után kapkodnak a vállalatok, mert szükségük van rá és kikerült a rendszerből. Számtalan olyan képzés létezik, amelynek elsajátítása után vállalkozóként lehetsz sikeres, vagy munka mellett egy kis mellékjövedelemre tehetsz szert, de nincs benne az OKJ nappali képzési rendszerében.

Mit tanuljak, olyan nagy a választék?

Ha nem tudod mit válassz, csak kezd el a tanulást. Egészen biztos fogsz olyan információkat kapni, amelyek segítik a későbbi döntéseid, rávilágítanak mit is szeretnél. Minden tanulásnak van előnye, haszna és egészen biztos valamikor hasznodra lesz. Soha ne tekintsd elvesztegetett időnek, mert nem az!

Mit mond a statisztika?

A T.C Education Searching nemzetközi,  oktatási és képzési kutatással foglalkozó  cég érdekes felmérést készített a vállalatok hozzáállásáról a különböző, nem hagyományos képzési formák tekintetében. A felmérésben ezer kis-, közép-, és nagyvállalat oktatási-, illetve személyügyi felelősét kérdezték meg levelezőképzésekről, online és távoktatásos képzésekről, és elfogadásukról.

A kérdésekben a munkaerők felvételében, munkaerő alkalmazásában és a hosszútávú foglalkoztatásban betöltött szerepüket vizsgálták a nem hagyományos képzési formáknak.

A vállalati szakemberek, a következő adatokat szolgáltatták levelezőképzés és távoktatás témában:

Mit gondolnak a jelöltről, ha levelezőképzések formában sajátított el bizonyos ismereteket.?

98% nyilatkozott úgy, hogy a felvételi folyamatban mára már az alapfeltétel az érettségi, diploma vagy valamilyen államilag elismert szakma. Viszont a behívott jelentkezők mindegyike jelentkezik a kért iskolai végzetséggel, így a végleges döntés az egyéb tulajdonságoktól, kompetenciáktól, ismeretektől, tanfolyamoktól függ. Milyen területen jártas még illetve milyen területeket tud könnyen elsajátítani. Ezt legalább ugyanolyan fontosnak tartották a hosszútávú foglalkoztatásban, mint az alap végzettségeket.

Távoktatásoknál, levelezőképzéseknél online képzéseknél kiadott igazolások mennyire elfogadottak?

89 % magyarázta úgy az egyéb ismeretek tényezőt, hogy nem kérnek különösebb igazolást, hisz hamar kiderül a hozzáértése a jelentkezőnek. Illetve nagyon sok olyan terület van, ami nagy jelentőségű, de nincs államilag elismert képzési forma, itt különösen fontos a tudás.

Melyek a legfőbb előnyeik és hátrányaik a nem hagyományos képzési formáknak?

91% kifejezetten kedvelte, ha levelezőképzések vagy távoktatásos képzések kerültek elő. Azzal érveltek, hogy a munkavállaló nem hiányzik tanfolyam miatt a munkahelyéről. Hátránykén említették, hogy nem mindenki alkalmas ezekre a képzési formákra.

Mi jut először eszükbe, ha ezeket a képzési formákat említik?

82 % Kedvelte, ha dolgozói levelezőképzéseket válassza továbbtanuláskén. Azzal érveltek, hogy szerencsés, ha a munkavállaló szabadidejét tartalmasan akarja eltölteni. tanul, fejlődik, tehát vannak ambíciói. Mint ilyen, lehet vele számolni a karriertervben.

83 % véleménye volt, hogy aki levelezőképzések formáját választja a tanulásnak, az képes önállóan, irányító személy nélkül tanulni. Ezek a személyek a munkahelyen is nagyobb valószínűséggel fognak önállóan, állandó irányítás nélkül dolgozni.

Támogatják-e dolgozóikat a folyamatos tanulásban?

91 % a vállalatok valamilyen formában támogatják a dolgozót, ha levelezőképzések vagy távoktatások valamelyikében kíván tanulni és 35 % támogatja az iskolapados képzési formákat.

71 % a inkább támogatja a levelezőképzéseket, mint az iskolapados képzéseket az élethosszig tartó tanulás során.

69% a megkérdezett szakembereknek elvégzett valamilyen távoktatásos vagy levelezőképzések valamely formáját. (Forrás: 2017 CBS)

Kétségtelen, hogy érdekes volna Magyarországon, magyar vezetők véleményét is megkérdezni. Sok rögzült, szocreal gondolkodásmódot jó lenne megváltoztatni. A nem számít mihez ért csak papírja legyen róla, vagy a biztos ért hozzá hisz papírja van róla szemlélet kétségtelen mára erősen idejétmúlt. Szerencsére már van egy új és művelt generáció, aki tisztábban lát a témában. Valószínű már közelítenének az eredmények a nemzetközi eredményekhez.

És végül ne felejts el egy lényeges dolgot. Azok az emberek, akik átlag feletti hosszú, egészséges életet éltek, mind életük végéig olvastak és tanultak.

A bejegyzés trackback címe:

https://levelezokepzesek.blog.hu/api/trackback/id/tr8215254340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása